Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، فیلم جدید جرج میلر به اسم سه هزار سال حسرت (Three Thousand Years of Longing)، قصه پریان تلخ و شیرین مدرنی است که ملاحظاتی هم برای قرن بیست و یکم دارد؛ اینکه علم و فناوری ممکن است چه تاثیری بر درک باستانی ما از شگفتی داشته باشد، اما در عمق این داستان حماسی جمع و جور، سوالی برای کسانی وجود دارد که اغلب ۳ هزار روز گذشته را در خانه‌هایشان ماندند و چیزی جز محتوای فرهنگی برای پر کردن اوقات نداشتند: آیا داستان‌ها برای دادن حس رضایت در زندگی برای ما کافی هستند؟

دکتر آلیتیا بینی، روایت‌شناس برجسته (با بازی تیلدا سوینتون) دوست دارد این‌طور فکر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  روزگاری او با یک استاد دانشگاه خوش‌تیپ ازدواج کرده بود، اما وقتی همسرش او را به خاطر زنی جوانتر ترک کرد، یاد گرفت که چطور باید با تنهایی خود کنار بیاید. تنها بودن - بدون شریک زندگی، بدون پدر و مادر و بدون فرزند - به ذهن درخشانی مانند ذهن او، آزادی لازم برای شکوفایی را می‌دهد. (بخوانید: سفر کردن به اقصی نقاط این سیاره و ارائه اسلایدهای پاورپوینت درباره اینکه چطور زمانی اسطوره‌ها، همه اسرار جهان را در خود داشتند، و امروز آن‌قدر کوچک شده‌اند که به راحتی می‌توان آن‌ها را در کتاب‌های کمیک جا داد.)

در واقع‏، آلیتیا به قدری از وضعیت امروز خود راضی است که وقتی یک جن عظیم‌الجثه بدون پیراهن و با علاقه زیاد به برآوردن آرزوهای زنان در طول دوران‌ها، به اتاق او در هتلی در استانبول می‌آید - همان اتاق در استانبول که آگاتا کریستی در آن قتل در قطار سریع‌السیر شرق را نوشت - و به او پیشنهاد برآوردن سه آرزویش را می‌دهد، چیزی برای آرزو کردن به خاطرش نمی‌رسد. 

تا این که جن (ادریس البا) شروع می‌کند به داستان‌سرایی و قصه‌هایی غم‌انگیز درباره ملکه سبا، کنیزان سلیمان بزرگ و همه زیبایی‌هایی که در طول هزاره‌ها در سفرهایش دیده، برای این روایت‌شناس شکاک تعریف می‌کند. 

اگر تا این‌جا، همه این تعریف‌ها فیلم را به یک فیلم تک لوکیشن قرنطینه‌ای تبدیل می‌کند، نگران نباشید: جرج میلر کسی نیست که به این راحتی بتوان او را مهار کرد. به یک دلیل؛ سه هزار سال حسرت، بر اساس داستان کوتاهی از ای. اس. بایت است که میلر از دهه ۱۹۹۰ امیدوار بود که بتواند روزی از آن اقتباس کند، بنابراین این پروژه با هیچ پارامتر قرنطینه‌ای در ذهن او  طراحی نشده بود.  

به این نکته توجه کنید که میلر همان کسی است که آخرین فیلمش «مکس دیوانه: جاده خشم» با بازی تام هاردی بود. همان کسی که داستان دراماتیک بچه‌ای در حال مرگ از یک بیماری مغزی را با انرژی دیوانه‌کننده یک موزیکال کن راسلی ساخت و دنباله یک فیلم خانوادگی محبوب درباره خوکی سخنگو (فیلم Babe: pig in the city) را به یک ماجرای جادویی شلوغ تبدیل کرد. تقریبا جیمز کرامول را کشت و روحش را به سوی حیوانات خانگی خشمگین شهری پر از پودل‌ها، شامپانزه‌های قاتل و یک میکی‌ رونی بسیار آشفته روانه کرد. جرج میلر می‌تواند از مینی‌بار یک هتل، سینمای بیشتری بیرون بیاورد تا بسیاری کارگردانان معاصر در «کهکشانی بسیار بسیار دور».

ماکسیمالیستی و فضای مراقبه‌ در فیلم سه هزار سال حسرت، ممکن است آن را به فیلم‌های حماسی باشکوهی مثل اطلس ابر ( Cloud Atlas) و  همه‌چیز همه‌جا ناگهان (Everything Everywhere All at Once  ) نزدیک کند، اما فیلم میلر، آن‌ قدر وسیع نمی‌شود که داستان‌های گوناگون آن، هدف از گفتن آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. نتیجه، فیلمی است که در فاصله دو فیلم شب‌های عربی (Arabian Nights) و موفق باشی لئو گرانده (Good Luck to You, Leo Grande) قرار می‌گیرد. گرچه فیلمنامه گه‌گاه و به شیوه‌ای اقتصادی، به مکان‌های تسخیرشده در یمن یا حرمسراهای عثمانی می‌رود، اما هرگز چندان از تیلدا سوئینتون دور نمی‌شود که پوشیده در لباس راحتی به قصه‌ها گوش می‌دهد. فیلم لزوما آرام‌بخش نیست، اما اغلب خواهان نوعی آرامش پایدار است که فیلم‌های قبلی میلر هرگز به دنبال آن نبوده‌اند.             

آشنایی آلیتیا با اسطوره‌های کلاسیک، باعث می‌شود که به طرز خوشایندی از قراری ناگهانی با یک جن جا نخورد و همین‌طور عمیقا مشکوک می‌شود که آیا او واقعا جن است، یا فریبکاری در لباس مبدل. به هر حال، کدام داستان درباره آرزوهای مفت و مجانی است که در آخر به داستانی هشداردهنده تبدیل نشود؟ بلاتکلیفی شدید او باعث می‌شود جن - که تا آن زمان از تعریف کردن خاطرات خود برای کسی دیگر بسیار ناامید بود و هرگز آرزوی یافتن چنین مخاطب مشتاقی را هرگز در خیال هم نمی‌پروراند - از ناگواری‌هایش برای آلیتیا بگوید و گویی انجام این کار ممکن است برای رهایی همیشگی او و پایان اسارتش در بطری کافی باشد. 

ناگفته می‌دانیم که سوئینتون در ایجاد تعادل و هارمونی میان بی‌اعتمادی زمینی و درک دنیای ماورایی، مهارت بی‌نظیری دارد. در آن‌سو، البا (در میان دودهای CG و دم و این‌چیزها) موفق می‌شود تصویری ظریف از تنهایی موجودی افسانه‌ای را خلق کند که هالیوود مدت‌ها است آن را به تصویری زینتی تقلیل داده است. این دو ستاره در کنار یکدیگر، هم از نظر قدرت شخصیت‌هایشان و هم تنهاییشان، چنان جادویی و جذاب هستند که می‌توان در مقابل، از برخی نقاط ضعف فیلم چشم‌پوشی کرد. 

با تمام احترامی که برای طراحی تولید رابرت فورد قائل هستم (هیچ وقت بد نیست که دکورهای یک فیلم با فیلم «The Fall» مقایسه شوند) و یا میزان حیرت‌انگیزی تصویری که میلر و تیمش می‌توانند از عشق سلیمان و ملکه سبا ارائه دهند، اما تفسیر غم‌انگیز و اندوهناک جن، قانع‌کننده‌تر از تصاویر پر سر و صدای آن‌ها است. علاقه میلر به اسلپ‌استیک، گاهی در جاهایی پدیدار می‌شود که رشته داستانی، حرف مهم‌تری برای گفتن دارد. هیجان‌انگیزترین داستان فرعی، با مشتی نه چندان حرفه‌ای به زیر کمربند به پایان می‌رسد و در صحنه‌ای دیگر، می‌بینیم که سر پسری می‌افتد و تبدیل به یکی از خوفناک‌ترین عنکبوت‌های سینما می‌شود و بعد می‌ترکد و به میلیون‌ها عنکبوت ریز تبدیل می‌شود؛ به سختی می‌توان چنین تصویری را در فیلمی عمیق و عاشقانه‌ای میانسالانه جای داد. 

فیلم سه هزار سال حسرت، بیش از آنچه در زمان ساختش به نظر می‌رسید و بیش از آنچه که ساختار از هم گسیخته‌اش بتواند اجازه دهد، تاثیرگذار است. شیمی بین سوئینتون و البا، به طور فزاینده‌ای قوی‌تر می‌شود. فیلم در پرده سوم بسیار متفاوت خود، با توافق بر این نکته به پایان می‌رسد که دست یافتن به عشق حقیقی، کمتر از ملاقات با جنی که سه هزار سال آرزوهای زنان را برآورده کرده، خارق‌العاده نیست.

زندگی ما  مملو از شگفتی است و پرواز در آسمان یا فراخواندن ماشین‌ها به دم در خانه با یک تکه شیشه جادویی، دیگر کسی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که مردم درباره دنیای اطراف خود نمی‌دانند، یا از همدلی با کسانی که این را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند، امتناع می‌کنند. سه هزار سال حسرت نشان می‌دهد که حتی قدیمی‌ترین داستان‌ها نیز می‌توانند روشن‌گر باشند، اگر با ذوق و شوق کافی گفته شوند، اما همچنین اگر کسی را داشته باشیم که آن‌ها را با او به اشتراک بگذاریم، دیدن خودمان در آن داستان‌ها هم آسان‌تر می‌شود. 

منبع: ترجمه از ایندی وایر با تغییر. 

کد خبر 677880 برچسب‌ها سینمای جهان نقد فیلم و سریال جشنواره کن فیلم خارجی بازیگران سینما و تلویزیون جهان چهره‌های مشهور فیلم و سریال خارجی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان نقد فیلم و سریال جشنواره کن فیلم خارجی چهره های مشهور فیلم و سریال خارجی داستان ها جرج میلر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۶۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متن کامل پیش‌نویس تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الاخبار لبنان در شماره امروز خود متن کامل پیش نویس ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی در مورد آتش‌بس در غزه و انجام عملیات تبادل اسرا را که در روز جمعه ۲۶ آوریل تحویل داده شده است، منتشر کرد.

متن کامل این پیش‌نویس به قرار زیر است:

مبانی اصلی توافق بین طرف اسراییلی و طرف فلسطینی در غزه برای تبادل اسرا و افراد بازداشت شده بین دو طرف و بازگشت آرامش پایدار.

این توافق با هدف آزادسازی تمامی اسرای اسراییلی موجود در نوار غزه شامل نظامیان و غیرنظامیان و افراد زنده و مرده تدوین شده و رعایت تمامی بندها و زمان بندی‌ها و آرامش پایدار برای رسیدن به آتش بس الزامی است.

این توافق شامل سه مرحله به شکل زیر است:

مرحله اول: ( ۴۰ روزه و قابل تمدید)

توقف موقت عملیات نظامی متقابل بین دو طرف و عقب نشینی نیروهای اسراییلی از شرق غزه و دور شدن از مناطق مملو از جمعیت به مناطق نزدیک به مرزها در تمامی بخش‌های غزه ( غیر از دشت غزه)

توقف پروازها ( شامل نظامی و اطلاعاتی) به مدت ۸ ساعت در روز و به مدت ۱۰ ساعت در روزهای آغاز تبادل اسرا.

بازگشت آوارگان غیر نظامی به مناطق مسکونی خود

در روز هفتم از این مرحله (بعد از آزادی تمامی زنان اسیر) نیروهای اسراییلی از خیابان الرشید به سمت شرق و در مجاورت خیابان صلاح الدین عقب نشینی می‌کنند تا ورود کمک‌های انسانی تسهیل شود و امکان بازگشت آوارگان غیرنظامی و غیر مسلح به مناطق مسکونی خودشان فراهم شود.

در روز بیست و دوم این مرحله (بعد از آزادی دو سوم اسرای اسراییلی) نیروهای اسراییل از مرکز غزه (به ویژه محور الشهدا نتساریم و محور میدان الکویت) به سمت شرق مسیر صلاح الدین و مناطق نزدیک به مرزها عقب نشینی می‌کنند تا امکان بازگشت آوارگان غیرنظامی به مناطق مسکونی‌شان در شمال غزه فراهم شود.

تسهیل ورود مقادیر گسترده و مناسب از کمک‌های انسانی و آذوقه و سوخت (شامل ۵۰۰ کامیون به شرطی که ۵۰ کامیون سوخت باشد و ۲۵۰ کامیون به شمال غزه برود). این سوخت برای تاسیسات برق و تجارت و تجهیزات لازم برای آواربرداری و راه‌اندازی مجدد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نانوایی‌ها در تمامی مناطق غزه وارد شده و این روند در تمامی مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

تبادل اسرا و بازداشتی‌ها بین دو طرف

حماس دست کم ۳۳ اسیر از جمله تمامی اسرای زن اسراییلی زنده (شامل نظامیان و شهرک نشینان) و کودکان ( زیر ۱۹ سال) و افراد سالخورده (بالای ۵۰ سال) و بیماران و مجروحان را آزاد می‌کند و اسراییل نیز به ازای آزادی هر زن و کودک اسیر اسراییلی ۲۰ نفر از زنان و کودکان فلسطینی را بر اساس لیست‌هایی که جنبش حماس به ترتیب اولویت بازداشت ارائه کرده، آزاد خواهد کرد.

اسراییل در ازای آزادی هر اسیر زن بالای ۵۰ سال و بیماران و مجروحان، ۲۰ اسیر سالخورده (بالای ۵۰ سال و بیمار و مجروح) را بر اساس لیست‌های ارائه شده توسط حماس با اولویت قدمت بازداشت، آزاد خواهد کرد. (به شرطی از میزان محکومیت آن‌ها بیش از ۱۰ سال باقی نمانده باشد).

اسراییل در ازای هر اسیر، ۴۰ اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند (که ۲۰ نفر از آنها حبس ابد دارند و ۲۰ نفر از میان افرادی هستند که احکامی کمتر از ۱۰ سال حبس باقیمانده دارند.) البته در این مورد اسراییل حق رد برخی اسامی ( تا حد ۲۰۰ اسم) را برای خود محفوظ می‌داند.

هر کدام از اسرایی که حبس ابد دارند و باید بر اساس این توافق آزاد شوند، امکان آزادی آنها در داخل یا خارج از غزه فراهم است.

جدول تبادل اسرا و بازداشتی‌ها بین طرفین در مرحله اول:

حماس در روز اول سه نفر از اسرای اسراییلی را آزاد می‌کند و هر ۳ روز، ۳ نفر از اسرا آزاد می‌شوند. این روند ۳۳ روز ادامه پیدا می‌کند. در مقابل، اسراییل نیز تعداد مورد توافق از میان اسرای فلسطینی را بر اساس لیست مورد توافق از زندان آزاد می‌کند.

حماس نهایتاً تا پایان روز هفتم، لیست تمامی افراد بازداشتی باقیمانده در نزد خود به علاوه این ۳۳ نفر را که قرار است آزاد شوند از میان اقشار مختلف ارائه می‌کند و این افراد از روز ۳۴ به بعد آزاد می‌شوند و تمدید توقف عملیات نظامی بستگی به تعداد افراد بازداشتی دارد و در ازای هر اسیر اضافی که آزاد می شود، یک روز به آتش بس غیر دائم اضافه می شود و طرف اسراییلی نیز اقدام به آزادی تعداد مورد توافق از اسرای فلسطینی از زندان‌های خود بر اساس لیست‌های مورد توافق می کند.

استمرار عملیات تبادل به میزان تعهد به بندهای توافق از جمله توقف عملیات خصمانه و استقرار مجدد نیروها و بازگشت آوارگان و ورود کمک‌های انسانی بستگی دارد.

اسرای فلسطینی آزادشده بر اساس اتهاماتی که پیش از این به علت آن بازداشت شده بودند، مجدداً بازداشت نخواهند شد. مبانی مورد توجه در مرحله اول به عنوان مبنای برای مرحله دوم به کار نخواهد رفت. در مدت کمتر از ۱۶ روز از آغاز مرحله اول، (و بعد از آزادی نیمی از اسرا) مذاکرات غیر مستقیم بین دو طرف برای رسیدن به آتش بس پایدار و بررسی لوازم و مقدمات آن آغاز می‌شود و سازمان ملل متحد و آژانس‌های مرتبط دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیز به فعالیت خود در ارایه خدمات انسانی در تمامی مناطق غزه ادامه می‌دهند و این موضوع در تمامی مراحل توافق استمرار خواهد داشت.

بازسازی زیرساخت‌های غزه (شامل برق و آب و فاضلاب و ارتباطات و مسیرهای مواصلاتی) در تمامی مناطق آغاز خواهد شد و تجهیزات لازم برای دفاع مدنی به صورت هماهنگ شده وارد منطقه خواهد شد تا آواربرداری‌ها انجام شود. این موضوع در تمامی مراحل ادامه خواهد داشت.

تسهیل ورود لوازم مورد نیاز برای ایجاد اردوگاه آوارگان جهت پناه دادن به افرادی که منازل خود را در طول جنگ از دست داده‌اند، ادامه پیدا خواهد کرد.

از روز ۱۴ توافق، به تعداد مورد توافق از میان نظامیان مجروح اجازه عبور از گذرگاه رفح برای مداوای آنها داده خواهد شد.

مرحله دوم (۴۲ روز)

در این مرحله از توافق، مقدمات لازم جهت آتش بس پایدار انجام شده و نیروهای اسراییلی به خارج از غزه عقب نشینی می‌کنند.

در این مرحله اقدامات لازم برای بازسازی فراگیر غزه و بازسازی منازل و تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی که در نتیجه جنگ تخریب شده، آغاز خواهد شد.

مرحله سوم (۴۲ روز)

تبادل تمامی جنازه‌های کشته‌ شده‌ها در میان دو طرف بعد از شناسایی آنها.

در این مرحله طرح بازسازی غزه به مدت ۵ سال آغاز خواهد شد که شامل منازل مسکونی و تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌ها است. طرف فلسطینی از انجام بازسازی زیرساخت‌ها و تاسیسات نظامی منع خواهد شد و اجازه وارد شدن هیچ یک از تجهیزات و مواد اولیه و ابزارهایی که در اهداف نظامی به کار گرفته می‌شود، به غزه داده نخواهد شد.

ضامنین توافق: قطر، مصر و آمریکا

کد خبر 6093948

دیگر خبرها

  • آوازخوانی صادق بوقی در هواپیما تهران به استانبول!
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • اسیر در دیوار زرد: اینجا دارم هدر می‌روم!
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • مراسم ازدواج خواهرزاده احمدی نژاد در استانبول + عکس
  • متن کامل پیش‌نویس تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • وینیسیوس: حالا وقت شب جادویی در برنابئو است
  • اسرائیل در قبال حماس کوتاه آمد؟